Gröna prinsessan i gröna boken gör gröna planeten glad

Det är grönt, grönt, grönt här. Också den stackars Primavera är alldeles genomgrön; trots att de ljuvliga illustrationerna är svartvita, lyser prinsessans grönska starkt och rakt igenom det som kallas papper och kanske inte nu längre trycksvärta, men väl bokramarna. Tänk att kunna rita, teckna och måla som Inger Edelfeldt!

Inger Edelfeldts böcker håller en ganska ojämn linje: helst vill jag bara älska dem, men somliga känner jag mindre för än andra. Favoriter: Drakvinden, Tre berättelser, Nattbarn (så sorgligt! Definitivt slut i Alfabetas lager!) och Hondjuret.

Härmed sällar sig ännu en ungdomsbok till skaran: Hemligt ansikte. Om sitt inte alltid enkla förhållande till den egna kroppen talade Edelfeldt i Aftonbladet för sex år sedan – då i samband med utgivningen av novellsamlingen Riktig kärlek. Nu är självföraktet Astrids, den trettonåriga yngstadottern i en stockholmsfamilj med höga ambitioner och utstakade planer för storebror och – nej, hoppet om Astrid har de gett opp. Hon är en drömmare och passar inte helt in i familjens målinriktade och ytterst strukturerade vardag. Så när Astrid drabbas av vattkoppor förflyttas hon till mostern (storebror måste förbli frisk så att han kan plugga för att komma in på Viktor Rydbergs gymnasium) i förorten. Moster Malin påminner inte så lite om min bild av Inger Edelfeldt och slutet, som jag inte tänker avslöja, ger ytterligare vinkningar om saken. Fast: vill en författare vara så elak mot sin egen syster? Astrids föräldrar framstår i allt annat än god dager, särskilt mamman är direkt hemsk på många ställen.

Hemligt ansikte av Inger Edelfeldt

Tillbaka till handlingen: sjuk och omtöcknad ligger Astrid i mosters säng medan mostern huserar i vardagsrummet där datorn utan fungerande internetuppkoppling finns. Malin är egentligen mitt uppe i arbetet med en vuxenroman om kärlek, men finner det alltför tråkigt och börjar istället skriva på en saga till Astrid. Parallellt får läsaren nu tillägna sig berättelsen om Astrid (och hennes familj, den s. k. kompisen och på-avstånd-förälskelsen i snygge Filip) och sagan om den stackars prinsessan som föds grön och tvingas bära mask.

Tema: osäker tonåring får hjälp att inse sin egen kraft och styrka att omfamna sina ”töntiga tjejiga” sidor i stället för att försöka verka äventyrlig. Det blir aldrig för övertydligt (ok! för en 29-åring kanske, men förhoppningsvis inte för alla 13-åringar) och jag älskar denhär boken för det. Bortsett från några få ord och uttryck som låter malplacerade i en ”bohemisk” (enligt omslagstexten) mosters mun – ”inte då!” förekommer på fler än ett ställe – och alltför många VERSALORD* är detta är stilsäker berättelse om berättandets kraft i kampen mot eller kanske för det som kort och gott kallas livet. Sjukrapporterna (”verklighets-”kapitlen kallas så) är högst trovärdiga och i Sagokapitlen råder en sann sagostämning. Mumma för en sjukling och förhoppningsvis även för andra!

Ann-Marie Karlsson skrev i DN om Hemligt ansikte för någon vecka sedan.

För övrigt skulle jag egentligen vilja kommentera Nina Björks krönika (som jag inte hittar på dn.se) från gårdagens DN, men jag är för utmattad i den ännu icke-avklingande sjukan för det just nu. Intressant dock, allt hon skrev om finlitteratur och fuldito; (mans)Litteratur och kvinnolitteratur.

Har tagit paus i K.J. eftersom den gör mig så uppjagad. Inte bra för en konvalescent. Läser i stället Peter Pohls omdebatterade Nu heter jag Nirak – som om det skulle vara lugnande… Jag har försökt att hålla mig borta från bloggare och recensenter för att kunna göra min tonårsidol rättvisa. Återkommer…

* som inte faller mig på läppen, men som med största sannolikhet tilltalat en yngre variant av mig själv, ska vi slå till med 13,5 år?

1 kommentar

  1. 16 augusti 2008 den 4:42 e m

    […] till mkt ovillig läsare, intressant. Har ni läst boken? Vad säger ni?) Så förra årets Hemligt ansikte, som jag verkligen gillade. Föreliggande verk, inlindat i ljuvligaste grönt, heter alltså […]


Kommentera

