En bokfemma

Det finns en bloggare som (behöver jag säga att hon är lärare? :-)) ger sina läsare i uppgift att lista fem böcker på olika teman varje vecka. Jag tror knappast att jag kommer att orka hänga med alla veckor, men just i dethär fallet kan jag inte låta bli.

Veckans tema för Bokfemman är drömvärld. Nämn fem böcker som du skulle vilja hoppa in i och få uppleva irl om du kunde.


1: Tveklöst Bläcktrilogin av Cornelia Funke av uppenbara anledningar som bland annat går att beskåda här och här. Kanske skulle jag helst vilja slippa de hemskheter som Meggie och de andra råkar ut för och in i, men samtidigt är det ju så lockande. Och vem önskar inte lära känna den tvivelaktige Sotfinger eller se djupt in i Farids vackra ögon? Fast mest av allt vill jag få vandra omkring i Ellinors vackra bibliotek innan … nej – här är inte denrätta platsen för spoilers. Läs, så får ni se vad jag menar!

2: Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren. Min första ”läsa-själv-bok” som inte var lättläst eller på annat sätt avsedd för lästräning. Fick den av mamma och pappa (?) när jag var sju och minns hur syster A stolt skröt för grannen D: ”Ka läser en sida per sekund!” Nja, kanske gick det inte riktigt så snabbt, vilket grannen begrep och poängterade på sitt karaktäristiskt elaka sätt, men läste gjorde jag och lekte i många år efteråt tillsammans med U.M. ronjaochbirkleken som blev allt yvigare ju äldre vi blev…

3: Det långa lovet av Arthur Ransome. Allt är underbart brittiskt och gammaldags, och barnens lekar är fruktansvärt spännande. Allra bäst minns jag det halsbrytande äventyret i full snöstorm som höll på att övergå i en sann tragedi. Läste boken när jag jobbade i Vaxholm och fick frågan om bokens handling av en aningslös förälder (som när jag svarade att jag inte kände till den fick den – för en med-några-år-på-nacken-barnbibliotekarie så klassiska och – på fullt allvar ställda frågan: ”Va? Har du inte läst alla böcker på biblioteket?” Som möjligt svar kan anges: ”Va? Har du inte sett alla tv-program som sänts sedan tv-sändningarnas begynnelse?” eller ”Va? Har du inte krattat undan alla löv som har och som fortfarande rasar ner i drivor på gatan utanför ditt hus?”. Naturligtvis svarade jag ingetdera utan log mitt underdånigaste leende och sa: ”Neeej” för att direkt efteråt kasta mig över den varm-chokladdoftande boken. Vilket jag förstås inte ångrar).

4: Carmilla av Joseph Sheridan Le Fanu. Mohahaha: vampyrism i sitt renaste slag bland amoraliska, fagra kvinnor och höga berg. Föregångaren till Bram Stoker’s praktverk Dracula fick åtminstone K och mig att både rysa och skratta under högläsningshösten 2006. Och, javisst, planerna på broderade illustrationer finns kvar!

5: Nargonen och stjärnorna av Patricia Wrightson. ”Hjälp, jag har blivit barnbibliotekarie och vet inte var jag ska börja!” Detta nödrop kastade jag ut till vänner och bekanta i början av min barnbibliotekariekarriär. Främst gällde efterlysningen fantasyskildringar eftersom jag själv var allra mest förtjust i verklighetsanknutna berättelser som barn och framförallt tonåring. Ett snabbt svar fick jag från M som varmt rekommenderade Wrightson. Och visst hade hen rätt: Nargonen och stjärnorna är en fantastisk berättelse om den (emotionellt) förstenade pojken som efter att ha blivit föräldralös flyttas till avlägsna släktingar, bort från staden, ut i den australiska vildmarken. Under sina dagliga utflykter från det rätt bistra huset lär han känna gölar, träd, gräs och stenar som snart visar sig vara mer än ”bara” vanliga naturelement. Han dras obönhörligt till Nargonen och jag önskar att jag hade boken här så att jag kunde citera mötet – men icke. Och det lokala biblioteket är stängt på fredagar.

Kommentera

