Till soffs med sjuklingen

Hej, jag kallar mig Ka och är sjukskriven. En vecka. Sjukskriven för första gången i mitt liv. Det känns omoraliskt och förfärligt. Jag saknar mitt jobb så att jag håller på att gå åt. Saknar till och med kafferasterna som jag brukar avbryta med ett barskt ”tillbaka till skrivbordet”.

Tillbringar dagarna till soffs med tre böcker. När K kommer hem från jobbet byter jag ut det tyngre gardet mot högläsning av Mosca Mye och de bannlysta böckerna av Frances Hardinge. Simpsons, House och CSI-TV bryter dock in riktigt ofta. Det blir så när K sitter vid fjärrkontrollen och jag inte orkar resa mig.

K.J. En biografi över Klara Johanson av Carina Burman är direkt underbar. Visst trampar hon rätt nära det allra mest privata – men ändå med total lojalitet mot den K.J. vars levnadsteckning hon skriver. Läsningen är fascinerande: Burman är i högform – precis som på seminariet med Ulrika Knutson på Bok&bibliotek 2007 där jag äntligen beslutade mig för att köpa i stället för att låna boken. Förlåt mig, biblioteket! Högt och lågt och min av Rosenlarv förlags återuppväckta fascination inför förra sekelskiftets kvinnliga författare växer sig här allt starkare.

Under bokhorornas fina bokkollo (som jag inte kunde njuta fullt ut pga jobbsöndag och förkylning) fick jag, liksom de andra, en goodiebag som var proppfull av böcker och skönhetsprodukter. Skönhetsprodukterna kom väl till pass. Som den relativt världsfrånvända produktanalfabet jag väl ändå får sägas vara, trots ivriga påhejningar från såväl mor som hustru, lider min hy brist på omvårdnad och håret skall vi inte tala om. Och böckerna – ah!, böckerna. Pappa: en av dem kommer att bli farsdagspresent till dig, en annan julklapp till svärmor och en tredje fick lillebror M med sig på resan tillbaka till sin studentstad. Men Fördjupade studier i katastroffysik (http://www.nok.se/) av debutanten Marisha Pessl läser jag nu och bortser från min annars lätt snobbiga (sedan min första träff med K kraftigt eskalerande) inställning till översatt vuxenlitteratur (barn- och ungdomslitteraturen läser jag översatt till jobbet och hinner sällan reta opp mig över direkt felaktiga översättningar där). 109 sidor in i boken konstaterar jag att den är välskriven och drabbande och att den, som många påpekat, för tankarna till bl. a. Donna Tartts The secret history. Jag associerar också till en collegeroman som främst vänder sig till ungdomar, Var är Alaska av John Green. Kolla in min flaskpost om boken här!

Efter den finfina julklappen av S och J förra året har jag blivit kateatkinson-frälst och bläddrar nu förstrött i One good turn som verkar vansinnigt lovande. Också här har vi skotten (bara några veckor kvar nu!) Jackson Broadie som sitt depressiva sinnelag till trots dras in i diverse mer eller mindre begravda osv mysterier och skamligheter. Å. Långt från de så ofta förekommande försupna, manliga poliser med familjetrubbel vinner Jackson mig redan tidigt.

Ja, det var ”all for now, folks!”.

Hej så länge. Nu ska jag skriva lite på ett reflektionsprotokoll i kvällskursen som jag nog inte hoppar av trots allt. Bara en dryg månad kvar och visst vill man väl unna Centrum för barnkulturforskning en HÅP?

7 kommentarer

  1. 3 november 2007 den 7:03 e m

    […] är jag djupt försjunken i den skickligt utförda och drabbande roman som jag först nämnde här. Fördjupade studier i katastoffysik har en egen hemsida ackompanjerad av frejdig […]

  2. 5 november 2007 den 9:25 f m

    […] en bra bok. Eva Johansson har lyckats med översättningen. Tidigare har jag nämnt katastrofboken här och här. Jag upplever vissa besvär med att skriva om katastrofboken här av skäl som jag redan […]

  3. 9 november 2007 den 3:26 e m

    […] har jag direkt hungrat efter att läsa biografin över Klara Johanson. Nu är det gjort. Jag har läst och glatts åt hur den unga studentskan K.J. (första kvinnliga studenten i hemstaden Halmstad) […]

  4. lilaplaneten said,

    13 november 2007 den 1:23 e m

    Jo – jag gör tydligen det. Missunnar CBK en HÅP. För nu har jag hoppat av och känner mig som värsta loosern.

  5. 16 november 2007 den 11:46 f m

    […] själva verket ägnar stor del av sin tid åt spegelaktiviteter. Jag vet: koketterar rätt ofta med mitt ointresse för skönhetsprodukter, men är liksom de flesta (inbillar jag mig) medveten om kroppar i min definitiva närhet lika […]

  6. 7 mars 2008 den 4:10 e m

    […] mars 2008 vid 4:08 pm (Uncategorized) Tags: gnäll Tror ni inte att jag har blivit förkyld lagom till bokkollot? Voj, voj, I tell […]

  7. 9 april 2008 den 10:33 f m

    […] feminism, lovebombing Ja, än en gång tack för födelsedagspresenterna! Kära S och J som förärat mig godislitt tidigare upprepade succén – denna gång med bl. a. pocketutgåvan av halva Askungens syster och […]


Kommentera

